XVI. - II. rész Vegetáriánus receptek

Néhány továbbfejlesztett salátaöntet recept

A fűszerek sokkal kevésbé károsak, mint a nyálkaképző ételek. Az állítólag káros konyhasó nagyon jó nyálkaoldó. Az átlagos vegyes keményítős étrenden lévők nem tudtak átállni erre a étrendre só nélkül. Természetesen a tökéletes nyálkamentes diétával a só hiánya és szükségessége automatikusan megszűnik és ezzel a nem természetes szomjúság is.

MAJONÉZ: verj fel alaposan egy tojást legalább 5 percig, amihez adj egy pohár (fél liter) jó salátaolajat NAGYON LASSAN néhány cseppenként, folytatva a keverést az olaj hozzáadása közben. Adj hozzá citromlevet, sót és borsot ízlés szerint. Ha paradicsom ízűre szeretnéd, hozzáadhatod egy paradicsom levét.

FRANCIA SALÁTAÖNTET: keverj össze egy teáskanál citromlevet, 4 evőkanál olajat, ¼ teáskanál mézet, ¼ teáskanál sót, ¼ teáskanál (piros)paprikát. Keverd össze az 1 és ¼ evőkanál olajat a száraz hozzávalókkal, keverd jól össze és add hozzá a citromlevet. Amint az öntet besűrűsödik a keverés közben, add hozzá a maradék olajat és egy kis fokhagyma ízt, ha úgy tetszik.

Néhány alap nyálkamentes főtt recept

Ahogy korábban mondtam, a káposztasaláta és a sárgarépa kombinációját az alap átmeneti salátának lehet nevezni. Most mutatok Neked egy alap főtt ételkombinációt.

Szerb zöldséges gulyás

Párolj egy nagyon kevés vízben vagy olívaolajban vagy más növényi zsiradékban, durvára vágott fehér vagy vörös káposztát és néhány szelet hagymát néhány szelet édespaprikával, ha szezonja van, és fejezd be a párolást néhány szelet paradicsommal, egy kis sóval és borssal, ha szereted.

Vörös vagy fehér káposzta hagymával sütve vagy roston sütve egy kis zsiradékban és paradicsomszósz mártásként, egy étvágygerjesztő étel. Ugyanezt megteheted karfiollal, sárgarépával, kelbimbóval, céklával, zöld levelekkel stb.

Az ötlet az, hogy süssünk szárazon, amennyire lehetséges és hogy engedjünk meg magunknak alkalmanként egy élvezetes ártalmatlan helyettesítőt a kotlett (sült bordaszelet), pecsenye/rostélyos, stb. helyett, amiről már leszoktál.

Néhány különleges javaslat a „szakácskönyvemre” vonatkozóan

Észre fogod venni, hogy minden menü és recept meglepően rövid. Ha visszatérsz ugyanazokhoz az ételekhez, amelyek a vegetáriánus szakácskönyvekben és a nyers ételes könyvekben találhatók, soha nem fogsz tökéletesen meggyógyulni. Az ember számára ideális étrend a „mono-diéta”, amely egyféle szezonális gyümölcsből áll és újra emlékeztetlek arra, hogy a szabadon élő állatok közül egy sem „kevert evő” egy étkezésen belül.

Megtanultad, hogy részben főtt ételeket használok az átmeneti étrend során és kezdetben a zöldségek dominálnak. Ennek célja a tisztítás lelassítása, jól ismert, hogy az emberek el tudnak viselni egy párolt vagy sült gyümölcsöt, ugyanakkor nem tudják elviselni azt nyersen. Az élő étel nem egy tárgy, amit először meg kell szerezni, hanem inkább a tulajdonsága, hogy felold és eltávolít. Ez a létfontosságú gyógyító hatás a friss gyümölcsökben a legtökéletesebb és úgy tűnik, hogy túl erőteljes a páciensek többségénél. Ez az oka kétségtelenül a téves elképzeléseknek és annak, hogy a „gyümölcsböjt” rossz hírben áll, és ugyanezen ok miatt használok párolt és sült gyümölcsöket kezdetben, hogy lelassítsam a tisztítást.

Amikor rosszul érzed magad, ennek az az oka, hogy túl sok feloldódott nyálka és valószínűleg régi méreganyagok vannak a vérkeringésben; akkor lassítsd le a tisztítást azzal, hogy ne egyél nyers gyümölcsöket, sőt még főtt gyümölcsöket se egyáltalán és néhány napig csak főtt vagy nyers zöldségeket egyél. A zöldségek inkább mechanikailag dolgoznak és kevésbé oldanak fel.

Később, amikor a legdurvább hulladék ürül ki a szervezetedből és ez szükségessé válik mint minden súlyos krónikus betegség esetén, hogy a tisztítás az új vér által egyre mélyebben történjen a szövetrendszerben, a diétát egyre jobban korlátozni kell, ahogy a gyógyító folyamat folytatódik.

A következő fejezetekben megtanulod majd, hogy hogyan kell egy gyümölcsböjtre vállalkozni, milyen a tudományos terápiás böjt és végül, de nem utolsósorban azt is, hogy a „Nyálkamentes étrendet” hogyan kombináljuk helyesen a böjttel, ha szükséges, valamint a Nyálkamentes Étrend Gyógyító Rendszer alapelveit és részleteit.

MEGJEGYZÉS: Ehret Professzor gyakran utal rá, hogy szándékosan mellőzte a recepteket, az ismételt kérések ellenére, és ezt az alábbiakkal magyarázta: „A Természetben, mint ahogy az állatvilágban, egyáltalán nincsenek keverékek. Az étkezés ideális és legtermészetesebb módja a mono-diéta. Egyfajta friss, szezonális gyümölcsből kellene állnia az étkezésnek, és jobban tápláltnak fogod érezni magad. Ez természetesen nem lehet így, amíg alaposan meg nem tisztítottad a szervezeted a toxikus méreganyagoktól, a nyálkától vagy nevezhetjük idegen anyagoknak is.”

Biztosak vagyunk benne, hogy Prof. Ehret jóváhagyta volna és engedélyt adott volna arra, hogy néhány nyálkaszegény receptet, különösen salátákat tartalmazzon a Nyálkamentes Étrend Gyógyító Rendszerének ez a 20. kiadása. És így, ezzel a gondolattal és azzal a reménnyel, hogy még többen áttérnek az Ehret Rendszerre, bemutatunk néhány minta étrendet egyszerűen példaként, hogy hogyan kombináljuk és készítsünk el egy ételt.

Számos más, ugyanolyan ízletes ételt is el lehet készíteni, vagy a főtt zöldség, vagy a nyers zöldségek kombinációjának egyszerű megváltoztatásával.

Az ember ideális étrendje a mono-diéta és a keverékek hajlamosak túlevéshez vezetni, így erre emlékezni kell, amikor elkészítjük az ételt.

1. MINDIG A GYÜMÖLCSÖT EDD ELŐSZÖR. Az érett gyümölcsök megemésztése normál gyomorban étkezés után néhány percen belül megtörténik. Várj öt vagy tíz percet mielőtt a zöldségeket eszed.

2. NE FOGYASSZ SEMMILYEN FOLYADÉKOT ÉTKEZÉS KÖZBEN. Mindenféle folyadék (beleértve a levest is) zavarja az étel megfelelő emésztését. Legalább 30 percnek kell eltelnie mielőtt iszol, az étkezés előtt és után is.

3. AZ EMBER ÉTELEI A GYÜMÖLCSÖK ÉS A GYÓGYNÖVÉNYEK – (Genesis 2.) – Rájössz majd, hogy gyógyító célra a nyers, keményítőmentes zöld leveles zöldségek (petrezselyem, sárgarépa, zeller, fejes saláta), gyümölcsökkel kombinálva, természetes és főtt állapotban is, sokkal jobb, mint egy kizárólag gyümölcs étrend.

4. KEVERJ ÖSSZE, DE CSAK NÉHÁNY FAJTÁT. A gyümölcsétkezés nem tartalmazhat több, mint kétféle szezonális gyümölcsöt. Az étvágyad diktálja majd a mennyiséget, hogy mennyit egyél.

5. SOHA NE EGYÉL OLAJOS MAGVAKAT LÉDÚS GYÜMÖLCSÖKKEL. Ha az olajos magvakat gyümölcsökkel fogyasztod, például narancs, alma, körte, stb., a víz a dióféléket emészthetetlenné teszi. Az aszalt gyümölcsöket – fügét, mazsolát, datolyát, aszalt szilvát eheted olajos magvakkal. Rágd együtt ezeket és rágd meg alaposan. A gyümölcscukor segíti az olajos magvak emésztését.

6. A TERMÉSZET NYITOTT KÖNYVE AZ EGYSZERŰSÉG. Minél kevesebb étel keveredik, annál jobb. 3 különböző fajta elegendő – 4 és 5 különböző fajta gyakran túl sok.

7. NE EDD TÚL MAGAD. Az Anyatermészet minden dologban mérsékletet kíván meg.

Minta étrendek

Túró és almaszósz keverék. Adj hozzá mazsolát, ha szeretnél. Helyezd salátaágyra és tálald.

Egy tíz perces időszak a családnak lehetőséget biztosít a nap KELLEMES eseményeinek megbeszélésére - és mindig szem előtt tartva, hogy a nevetés segíti az emésztést.

Saláta – természetes növényi kombinációs saláta.

Sült karfiol. (Főzd a karfiolt addig, amíg kb. félig megpuhul – majd süsd sütőben, amíg barna nem lesz. Használj megfelelő növényi zsiradékot, a sütéshez inkább vajzsírt. Tálald melegen vagy hidegen és adj hozzá salátaöntetet.

2 szelet kétszersült/pirítós.


Aszalt gyümölcs (mint pl. mazsola, datolya, füge) és dió vagy pekándió (együtt összerágva).

Saláta – főtt kombinált saláta. Tálald fejes saláta levélen.

Sült burgonya.


Friss szezonális gyümölcs, mint pl. őszibarack, kajszibarack, szőlő, stb.

Orosz saláta (paradicsom, sárgarépa, zeller, vízitorma, hagyma)

Svéd rozs ropogós.


Sárgarépa és mazsola saláta.

Ehret szerb gulyása.

Pirított teljes kiőrlésű kenyér.


Alma szósz mazsolával.

Káposztasaláta. Szeleteld a nyers káposztát apróra. Adj hozzá citromlevet, hogy megpuhítsa és hagyd állni legalább egy órát felszolgálás előtt. Adj hozzá apróra vágott hagymát, zellert és főtt sárgarépát vagy borsót. Öntet ízlés szerint.

Sült édesburgonya


Érett banán püré friss eperrel és mézzel édesítve

Mexikói káposztasaláta

Sült banántök


Túró és baracklekvár

Fejes saláta és paradicsom saláta

Érett olajbogyó

Egy főtt zöldség

Sült burgonya


Sült alma mézzel

Tisztító saláta

Sült articsóka

Kétszersült


Töltött aszalt szilva saláta

Zöldség szelet

Sült burgonya


Sült alma vagy almapüré

Sült cékla

Teljes kiőrlésű pirítós


Saláta receptek

Természetes vegyes saláta – egy nagy tál fejes salátát vágj nagyon apróra; 4 csomó retek, nagyon apróra vágva; 4 maréknyi paradicsom, apróra vágva; 2 csomó petrezselyem nagyon apróra vágva. Adj hozzá olajat és citromlét és keverd össze alaposan, és hagyd állni 15 percig. Adj hozzá egy kis majonézt, ha szeretnéd.

Májusi saláta – egy nagy tál apróra vágott káposzta; 1 csésze retek apróra vágva; fél csésze édes zöld paprika apróra vágva; 1,5 csésze apróra vágott paradicsom; 1 csésze zöld hagyma apróra vágva; fél csésze petrezselyem apróra vágva; 1 csésze apróra vágott uborka – ha szezonja van. Keverd össze alaposan. Adj hozzá 2 evőkanál citromlevet és 3 evőkanál majonézt. Díszítsd olajbogyóval vagy retekkel, díszítésnek.

Alma és zeller saláta – 2 csésze felkockázott alma, amihez citromlevet adtál, hogy megtartsa a színét; 1 csésze apróra vágott zeller; ¼ csésze apróra vágott petrezselyem; 1 maréknyi mag nélküli mazsola; 2 evőkanál majonéz, alaposan összekeverve. Ropogós fejes saláta leveleken szolgáld fel.

Káposztasaláta – 2 csésze aprított káposzta; 1 csésze apróra vágott zöld paprika. Adj hozzá 2 evőkanál citromot; áztasd 10 percig. Adj hozzá 2 evőkanál majonézöntetet. Keverd össze alaposan. Ropogós fejes saláta leveleken szolgáld fel. Díszítsd apróra vágott spanyol pimiento paprikával.

Sárgarépa és mazsola saláta – 2 csésze durvára reszelt sárgarépa. Áztasd fél csésze mag nélküli mazsolában kb. 2 órát; fél csésze apróra vágott zeller. Keverd össze alaposan. Adj hozzá 2 evőkanál majonézt.

Töltött aszalt szilva saláta – töltsd meg a főtt aszalt szilva közepét túróval. Helyezz 1 hámozott mandulát a túró közepébe. Szolgáld fel fejes saláta leveleken majonézzel.

Főtt vegyes saláta – 1 csésze kockára vágott főtt sárgarépa; 1 csésze főtt borsó; 1 csésze apróra vágott főtt bab; fél csésze apróra vágott nyers zeller. Keverd össze alaposan; adj hozzá majonézt. Ropogós fejes saláta leveleken szolgáld fel.

Szerb káposztasaláta – egy csésze durvára vágott zeller; 1 csésze apróra vágott káposzta; ¼ csésze apróra vágott hagyma; ¼ csésze darált olajbogyó; 1 evőkanál aprított spanyol pimiento paprika. Adj hozzá olajat és citromlét.

Gyümölcssaláta (almahéjban felszolgálva) – Válassz ki jól kinéző almákat. Vágd le a tetejének egy darabját és távolítsd el az alma húsát. Darabold össze az alma szíveket, az ananászt és a grapefruit-ot és a cseresznyét egyenlő arányban. Adj hozzá citromlét. Édesítsd mézzel és helyezd bele az almahéjba. Szórj rá kókuszreszeléket.

Mexikói hideg káposztasaláta – 2 csésze apróra vágott vöröskáposzta; fél csésze apróra vágott zeller; 1 csésze vörös vesebab; ¼ csésze apróra vágott hagyma; ¼ csésze apróra vágott paprika. Adj hozzá olívaolajat és citromlét.

Sárgarépa és alma saláta – egy csésze apróra vágott sárgarépa; 1 csésze kockára vágott alma, citromlében áztatva; fél csésze apróra vágott zeller; apróra vágott hagyma ízesítésképpen; fél csésze apróra vágott datolya. Adj hozzá olívaolajat és citromlét. Áztasd 15 percig. Ropogós fejes saláta leveleken szolgáld fel.

Nyári saláta – egy csésze apróra vágott vízi torma; fél csésze apróra vágott paradicsom; fél csésze felkockázott uborka; fél csésze felkockázott zeller. Adj hozzá olíva olajat és citromlevet. Keverd össze alaposan és ropogós fejes saláta leveleken szolgáld fel.

Orosz saláta – 2 érett paradicsom; 4 közepes méretű sárgarépa, felkockázva; fél apróra vágott hagyma; 2 szál apróra vágott vízi torma; 2 szár zeller, vágd 2,5 cm hosszú darabokra. Keverd össze majonézzel. Salátaágyon szolgáld fel. Díszítsd szeletelt paradicsommal.

Spárga saláta – főzd meg a spárgát és vágd 7,5 cm hosszú darabokra. Készíts ágyat apróra vágott fejes salátából. Tedd a spárgát a salátára. Adj hozzá majonézt, ha szeretnél.

Karfiol és borsó saláta – főzd meg a karfiolt és törd kisebb darabokra. 2 csésze karfiolhoz adj 1 csésze főtt borsót és 1 csésze apróra vágott petrezselymet. Adj hozzá majonézt és fejes saláta leveleken szolgáld fel.

Spárga és karfiol saláta – forrald fel a spárgát és vágd le a csúcsait 7,5 cm hosszú darabokra. Forrald fel a karfiolt és törd kisebb darabokra. Keverd össze egyenlő arányban. Adj hozzá majonézt. Fejes saláta leveleken szolgáld fel.

Brazil saláta – Másfél csésze érett eper; másfél csésze kockára vágott ananász, friss; 12 db hámozott vékonyra vágott/szeletelt brazil dió; 4 evőkanál citromlében marinálva/pácolva. Gondoskodj róla, hogy a fejes saláta a tányéron rózsa alakban helyezkedjen el. Töltsd meg a koronát a fenti keverékkel. Fedd le egy evőkanál majonézzel. Díszítsd eperrel.

Datolya és zeller saláta – vágd össze a datolyát és a zellert egyforma darabokra. Szolgáld fel majonézzel, salátán.

Waldorf saláta – másfél csésze kockára vágott alma; fél csésze citromlé; másfél csésze kockára vágott zeller. Keverd össze az almát, a zellert és a citromlét jól. Használj ropogós, savanykás almát. Szűrd le a citromlét. Adj hozzá majonézt öntetként. Tálald ropogós fejes salátán. Díszítsd reszelt/darált dióval.

Hamis csirke saláta – két csésze apróra vágott káposzta; 1 csésze zeller; 2 evőkanál apróra vágott hagyma; fél csésze zöld paprika, apróra vágva; 1 csésze kockára vágott dió kenyér. Adj hozzá 2 evőkanál majonézt. Keverd össze alaposan. Tálald ropogós fejes saláta leveleken. Díszítsd olajbogyóval.

Reszelt sárgarépa és spenót saláta – egy csésze reszelt sárgarépa; 1 csésze apróra vágott spenót; 1 csésze káposztasaláta. Adj citromlét a spenóthoz és a káposztasalátához és áztasd 10 percig. Készítsd elő a tányérokat ropogós fejes saláta levelekkel – alsó réteg káposztasaláta, második réteg apróra vágott spenót. Felső réteg reszelt sárgarépa. Egy evőkanál majonéz és érett olajbogyó a közepére díszítésnek.

Tisztító saláta – Két csésze apróra vágott spenót; 2 csésze káposztasaláta; egy csésze friss zöldborsó; egy csésze apróra vágott zeller. Keverd össze alaposan. Adj hozzá citromlét és olajat. Tálald, ahogy tetszik/szeretnéd.

Vízitorma saláta – készíts fejes saláta ágyat. Aprítsd össze a vízitormát. 2 paradicsom szeletelve.

Kevert saláta – apríts össze fejes saláta leveleket (1 nagy tál); 2 csésze aprított paradicsom; 1 csésze aprított zeller; 1 csésze aprított hagyma; fél csésze aprított petrezselyem. Keverd össze alaposan. Adj hozzá citromlét és olajat.

Hagyma saláta – 2 csésze apróra vágott káposzta; 1 csésze szeletelt vörös hagyma; 1 csésze apróra vágott paradicsom; fél csésze durvára vágott petrezselyem. Adj hozzá 2 evőkanál majonézt és keverd alaposan össze. Tálalad ropogós fejes salátaleveleken. Díszítsd retekkel.

Főtt zöldség receptek

Töltött hagyma – válassz ki megfelelő méretű hagymákat. Távolíts el minden hagyma tetejéről egy szeletet. Főzd a hagymákat majdnem puhára. Told ki és távolítsd el a közepüket, 6 csészét készítve. Vágd apróra a hagymát, amit kiszedtél. Keverd össze morzsával vagy aprított paprika és paradicsom hússal. Fűszerezd ízlés szerint. Töltsd meg a hagyma csészéket. Helyezd tepsibe és szórd meg hagymamorzsával. Adj hozzá fél csésze tejet. Süsd puhára.

Spenótkenyér – mosd meg a spenótot alaposan. Főzd meg a saját levében, amíg megpuhul. Szűrd le/szárítsd meg és aprítsd. Hűtsd le és add hozzá a hagymát apróra vágva és a zellert apróra vágva. Nedvesítsd meg francia öntettel. Alakítsd formára és süsd meg tepsiben. Tálald melegen vagy hidegen.

Spenót szeletek – Mosd meg a friss spenótot alaposan. Főzd elkülönítve a saját levében amíg meg nem puhul. Öntsd le a vizet a főzés és a vágás után. (Konzerv spenótot is használhatsz, ha szeretnél.) Egy csésze friss cékla közepes méretű, főve puhulásig és kockára vágva. Pirítsunk meg egy csésze aprított zellert, egy nagy hagymát durvára szeletelve és egy Bell/kaliforniai paprikát apríts be étolajba, amíg aranybarna nem lesz. Egy csésze földimogyoró vagy dió durvára aprítva. Egy csésze teljes kiőrlésű kekszmorzsa vagy pirított teljes örlésű morzsa. Helyezz minden hozzávalót aprító tálba és alaposan aprítsd össze. Alakítsd kerek pogácsa alakúra vagy szeletekre. Forgasd meg zsmlemorzsában és süsd meg étolajban vagy olívaolajban. Tálald hidegen vagy melegen.

Párolt édesburgonya és sárgarépa – 2 csésze kockára vágott édesburgonya; 2 csésze kockára vágott friss sárgarépa vagy egy 8 uncia konzerv. Főzd az édesburgonyát amíg meg nem puhul. Ha friss sárgarépát használsz, akkor főzd fedett edényben a lehető legkevesebb vízben, amíg meg nem puhul. Konzerv sárgarépával , öntsd le a folyadékot. Keverd össze az édesburgonyát és a sárgarépát és süsd ki hirtelen serpenyőben növényi vagy olívaolajat használva. Ízesítsd/fűszerezd ízesítéssel/aromával. Szórd meg apróra vágott petrezselyemmel tálalás előtt.

Vegetáriánus fasírozott – fél csésze főtt Lima bab; fél csésze főtt borsó; fél csésze aprított zeller; fél csésze pirított zsemlemorzsa; 2 csésze főtt vagy sült burgonya szeletelve; fél csésze szeletlt cékla főtt; 4 evőkanál étolaj; 2 főtt hagyma apróra vágva; 2 evőkanál teljes kiőrlésű búzaliszt; barna hagyma és liszt olajban; adj hozzá 2 csésze meleg vizet, főzd amíg el nem készül. Add hozzá az összetevők maradékát és süsd amíg barna nem lesz.